Palazzo Pubblico
Sienas rådhus, Palazzo Pubblico, ligger centralt på pladsen Il Campo. Selve bygningen blev færdiggjort i 1310 og sidenhen udvidet i 1700-tallet og siges at have inspireret vores egen danske arkitekt Martin Nyrup, da han skulle tegne Københavns rådhus. Læg mærke til paladsets kurveformede facade, som er lavet for at følge pladsens bueform.
Torre del Mangia
Palazzo Pubblicos klokketårn ‘Torre del Mangia’ (det højeste middelaldertårn efter Cremonas) er 102 meter højt og navngivet efter den første klokker, hvis kælenavn var ‘mangiagaudagni’ (betyder ‘spiser hele lønnen op’) pga. hans evige sult og mange besøg på de omkringliggende lokale trattoria (værtshuse). Klokketårnet fungerede som et signal til borgerne, når byportene blev åbnet og lukket, ved angreb på byen og når paven kom på besøg.
Freskoer
Det er ikke kun uden på, at Palazzo Pubblico er rigtig flot. Så hvis du kommer forbi denne skønne bygning, så er det helt sikkert også et besøg værd at gå indenfor. På den tid, hvor freskoerne blev bestilt var det ikke noget man normalt havde, som man ser senere hen i tiden.
Det var faktisk dem som var med til at styre byen, som bestilte freskoerne. Det virker måske ikke så underligt, men på denne tid var dette ikke normalt; her var det f.eks. kirken der havde magten til at gøre sådan noget.
“The Allegory of Good and Bad Government”
Den mest berømte fresko i Palazzo Pubblico er de tre paneler, som er lavet af Ambrogio Lorenzetti.
Samlet bliver de tre freskoer kaldt for ”The Allegory of Good and Bad Government” – dvs. en fremstilling af et godt og dårligt styre, hvis det skal oversættes helt bogstaveligt.
Det menes at freskoerne er lavet fra 1338-1340. Der er dog mangel på dokumentation, og man har derfor kun et sted at hente oplysningerne fra; det er ud fra de gamle betalingsoversigter. Så det betyder, at man har fundet gamle papirer med hvor meget Ambrogio Lorenzetti fik for sit arbejde.
Det er dog ikke lykkes nogen at finde ud af, hvad den dybere betydning med freskoerne er. Der er dog ligesom med alt andet historie, hvor der er mangel på dokumentation, en masse konspirationer og personlige fortolkninger af alle værkerne i Palazzo Pubblico.
Derfor vil jeg også lade det være op til jer, når I skal ind og se freskoerne og lave jeres egen fortolkning, men selvfølgelig med overskriften i baghovedet ”The Allegory of Good and Bad Government.
Oplev Italiens mange andre seværdigheder. Find din næste rejse til Italien her.